انجمن در یک نگاه


تحقیقات بازاریابی،عبارت است از فعالیت‌هایی که ارتباط لازم را بین مصرف‌کنندگان، خریداران و مدیران بازاریابی از طریق تبادل اطلاعات برقرار می‌کند

در ابتدا هدف بازاریابی، پیدا کردن تکنیک‌هایی برای افزایش فروش بود و فهم و درک مشتریان هیچ جایگاهی در بازاریابی نداشت اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی تولید و پیشی گرفتن تولید کالاها و عرضه نسبت به تقاضا، مدیران بازاریابی به‌طور فزاینده‌ای اهمیت فهم و درک مشتریان پی بردند.

امروزه تمامی شرکت‌های پیشرو در عرصه تولید و تجارت، جهت اثر بخشی بازاریابی از مجموعه‌ای از فنون تحقیقات بازاریابی بهره می‌گیرند و تحقیقات بازاریابی یکی از قوی‌ترین و مؤثرترین ابزارهای تصمیم سازی برای مدیران بازاریابی به‌شمار می‌رود.

تحقیقات بازاریابی نخستین گام در راه شناختن خریداران است و در نتیجه زیربنای مدیریت سازمان‌هایی است که برنامه کار خود را با توجه به نیازها و خواسته‌های مشتریان تنظیم می‌کند.

درک هرچه بیشتر این موضوع باعث گسترش شرکت های ارائه دهنده خدمات بازاریابی در ایران همانند سایر کشورها شده است. با توسعه شرکت های تحقیقات بازاریابی نیاز به سازماندهی، حمایت و نظارت بر این شرکت ها  نیز در قالب یک انجمن صنفی احساس شد. در این راستا انجمن تحقیقات بازاریابی ایران در سال ۱۳۸۴ و به منظور گسترش، پیشبرد علمی فعالیت های تحقیقات بازاریابی، توسعه کیفی نیرو‌های متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های تحقیقات بازار و روش ها و موضوعات مرتبط با آن توسط جمعی از فعالان صنفی تحقیقات بازاریابی تشکیل گردید.