سبک های رفتاری در خرید روغن موتور

مردم در رفتارهاي خريد خود متفاوتند. اين تفاوت ناشي از فرهنگ، شرايط اجتماعي، اقليمي، اقتصادي و باورهاي آنها مي باشد. يكي از زمينه هاي تحقيقاتي محققان بازاريابي، بررسي و كشف سبك رفتار مصرف كننده يا Consumer Behavior مي باشد. اين دسته مطالعات در كشورهاي پيشرفته سابقه زيادي داشته، اما در كشور ما كمتر به آن توجه شده است. چرا كه عمدتا كارفرمايان به دنبال مسائل اوليه بازاريابي هستند. موضوعاتي مثل حضور ويتريني، سهم بازار، پايش هاي قيمتي و …

اما بايد توجه كنيم كه كشف سبك رفتار مصرف كنندگان مي تواند راهكارهاي جديدي براي نفوذ در سبد مصرف كنندگان به ما نشان بدهد. تحقيقاتي كه در زمينه بررسي رفتار مصرف كننده روغن موتور انجام شده است، نشان مي دهد كه چهار سبك رفتاري در بين رانندگان خودروهاي عمومي(تاكسي ها ) وجود دارد.

سبك 1: برند مدار، وفادار منظم: به نظم در نگهداري و سلامت موتور اهميت مي دهند و به برندهاي مشخصي وفادارند كه كمتر تمايل به چرخش برند نشان مي دهند. برندهاي معتبر و مشهور را استفاده مي كنند و نسبت به تغييرات قيمتي براي تهيه برند مورد نظرشان حساسيتي نشان نمي دهند.

سبك 2: سنتي، فني : برندهاي قديمي را ترجيح مي دهند، به عادت هاي قديمي خود پايبند هستند، به تجربيات و آموخته هاي خود و همچنين دانش اشتراكي در صنف خود بيش از هر توصيه ديگري اهميت نشان مي دهند.

سبك 3: اقتصادي DIY: از نظر فني توانايي دارند، همانند سبك Maker ها در مدل Vals علاقه دارند كه كارهاي فني را خودشان انجام دهند و Do it yourself هستند.

سبك4: معمولي، نا آشنا: اين افراد تخصصي در زمينه روغن موتور ندارند. با موضوعات فني آشنايي ندارند و با توصيه افراد فني خصوصا تعويض روغني ها تصميم نهايي را مي گيرند و يا به عبارتي تحت تاثير قرار مي گيرند.

12

نويسنده: عليرضا حاتمي فر – شركت مشاوره و تحقيقات بازار دال

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا