آینده‌ی صنعت تحقیقات بازار

Research Live یک منبع خبری است برای محققان بازار و اجتماعی، تحلیلگران و متخصصانِ بینشِ مصرف ­کننده که آخرین روند و تکنیک­ ها را از اقتصاد رفتاری تا تجزیه و تحلیل داده ­های بزرگ پوشش می دهد. در این مطلب، گزیده­ ای از یک مقاله از گزارش صنعت 2018 منتشر شده در این سایت که توسط شرکت Research Now تهیه شده است، آمده است.

شرکت Research Now از 100 کارفرما نظرسنجی کرد تا چشم‌اندازشان از صنعت تحقیقات بازار را در سال های آتی دریابد؛ از بزرگ‌ترین عوامل مخرب و چالش‌های سال ۲۰۱۸ گرفته تا فرصت‌های پیش رو. نتایج به‌دست‌آمده بازتاب‌دهنده‌ی تغییرات بزرگ صنعت‌اند که عمدتاً از فناوری و داده‌ها برآمده و تحولاتی را پیش روی ما می‌آورند.

عوامل مخرب و چالش‌ها

از پاسخگویان خواسته شد بزرگ‌ترین عوامل مؤثر بر صنعت تحقیقات بازار را در سال 2018 نام ببرند؛ آنها به دیداری‌سازی داده‌ها(Data visualization)/داشبوردها (48٪) و رسانه‌های اجتماعی (47٪) به‌عنوان عوامل مخرب و پس از آن با اختلاف کمی به اقتصاد رفتاری(Behavioral economics) (42٪) اشاره کردند. به نظر ایشان دیداری‌سازی داده‌ها پیشرفت بسیاری کرده و به روندی تبدیل شده است که محققان آشکارا حس می‌کنند کُند نخواهد شد. درارتباط‌با رسانه‌های اجتماعی و اقتصاد رفتاری به‌نظرمی‌رسد محققان مشتاق استفاده از فناوری‌های جدید هستند تا بینشی را که فراهم‌می‌آورند بهبود دهند و در نظر کارفرمایان خود را از دیگران متمایز کنند.

از سوی دیگر رعایت مقررات حفاظت کلی اطلاعات (GDPR) بزرگترین چالشی است که صنعت تحقیقات بازار در سال آینده با آن روبرو است. با توجه به این‌که تنها 8 درصد از پاسخگویان اعلام کردند آمادگی اجرای مقررات حفاظت از اطلاعات را تا مِی 2018 دارند، آشکار است برای آمادگی کامل صنعت تحقیقات بازار هنوز باید کارهای زیادی صورت گیرد. هجده درصد از پاسخگویان اشاره کردند یا کسب‌وکارشان، کار بر اجرای مقررات حفاظت کلی اطلاعات را آغاز نکرده و یا هیچ چیز از آن نمی‌دانستند. راهبری اطلاعات بخشی جدایی‌ناپذیر از تحقیق بازار است و شفاف‌بودن محققان درباره‌ی داده‌هایشان هیچ‌گاه به این‌اندازه مهم نبوده است.

proce1

خودکارسازی؛ درک سریع‌تر

نتایج نشان می‌دهد که مهم‌ترین مطالبه از تحقیقات بازار در سال 2018 درک سریع‌تر بینش است. ظهور ابزارهای تحقیق خودکار و راه‌حل‌های تحقیقی «خودتان انجامش دهید»(DIY) مانند SmartAR® و Samplify™، به محققان کمک کرده است در زمان بسیار کوتاه­تری خواسته‌های کارفرمایان را برآورده کنند. با توجه به این‌که پاسخگویان اعلام کرده‌اند تهیه‌ی نمودار و تحلیل متن و داده‌های نظرسنجی بیش‌ترین اولویت را برای خودکارسازی در سال آینده دارد، تعجبی ندارد که این امور حتماً در برنامه‌کار سال 2018 قرار گیرد. اما امکانات خودکارسازی تنها محدود به این موارد نیستند؛ گزینه‌های دیگر، شامل تجزیه‌وتحلیل داده‌های نظرسنجی در رسانه‌های اجتماعی و تهیه‌ی گزارش است. قابلیت‌های خودکارسازی بسیار زیاد است و پژوهشگران باید اطمینان یابند ابزار مناسبی برای تأمین نیازهایشان برگزیده‌اند.

ارتقای خودکارسازی، پذیرشِ تغییرِ نقشِ آژانس‌های پژوهش بازار را توضیح می‌دهد. کلمات «مشاوره»، «شراکت» و «ارتباط» بیشترین پاسخی بودند که در این خصوص بیان شده اند. خودکارکردن برخی از مسئولیت‌ها اجازه می‌دهد پژوهشگران بیشتر وقتشان را صرف امور مهمتری مانند تحلیل و استخراج بینش قابل اجرا برای کارفرمایانشان کنند.

market-research-tools-low-cost-768x512

2018 به بعد

هم‌چنین از پاسخگویان خواسته شد که فراتر، به 10 سال آینده، فکر کنند و این‌گونه برخی مضمون‌های کلیدی پدیدار شدند. ازآ‌ن‌جا‌که به داده‌های یکپارچه بارها اشاره شد، با پاسخگویان درباره‌ی یکپارچه‌سازی صحیح منابع مختلف، دست‌یابی به چشم‌اندازی فراگیرتر به‌کمک داده‌های کارفرما و دیدی کامل‌تر از مشتریان صحبت شد. خبر خوب آن‌که این نوع از یکپارچه­ سازی داده ها عملاً به‌ صرف 10 سال نیاز ندارد و هم‌اکنون نیز امکان‌پذیر است. با ابزارهایی مانند SamplePlus™ می‌توان از ترکیب داده‌های کارفرما، داده­ های نظرسنجی و داده‌های برگرفته از شرکت های ثالث، نمایی کامل از مصرف‌کننده خلق و به کارفرمایان کمک کرد تصمیم‌ها و نتایج بهتری بگیرند.

جمع‌بندی

در کل، چشم‌انداز صنعت پژوهش بازار مثبت و روبه‌جلو است و تغییرات اجتناب­ ناپذیر و تمایل به پذیرش فناوری‌های جدید برای پیشبرد صنعت قابل تشخیص‌ است. هفتاد درصد از پاسخگویان حس می کنند شرکت خود را به‌خوبی برای انطباق با روندهای آینده آماده کرده‌اند. در مقابل، کم‌تر از نیمی از پاسخگویان (43٪) این احساس را دارند که کل صنعت آماده است و روشن است کار فراوانی برای انجام دادن وجود دارد.

نوشته: کریس دوبریل، مدیر عامل، EMEA، Research Now.

ترجمه: نینا کازرونی، سرپرست تحقیقات بازاریابی، شرکت مشاوره نوآوران داتیک

www.research-live.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا