اینترنت و تلویزیون؛ رسانه های محبوب خانم های ایرانی

شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC) آمار جدیدی را از وضعیت استفاده زنان از رسانه منتشر کرده است. این آمارها نشان می‌دهد، استفاده از اینترنت و تماشای تلویزیون در بین خانم‌های ایرانی نفوذ بالایی دارد. اما تداخل فعالیتهای دیگر در زمان استفاده از این رسانه ها نشان از کاهش تمرکز مخاطب بر محتوای رسانه دارد. آمارهای مورد نظر توسط EMRC تهیه شده است که یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تحقیقات بازار به شمار می رود و به بسیاری از کسب وکارهای ایرانی و خارجی فعال در ایران به منظور شناسایی و راهیابی به بازار کمک می‌کند، این گزارش در قالب یک پژوهش میدانی با حضور۵۴۵۹ نفر از گروه مخاطب هدف (زنان) بالای ۱۵ سال در مناطق شهری ارائه شده است. لازم به ذکر است؛ این گزارش برای کسب وکارهای فعال در حوزه زنان ارائه می‌شود که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید.

نفوذ قابل توجه اینترنت در میان زنان  این روزها استفاده از تلفن هوشمند و اتصال به اینترنت ربطی به سن و سال و تحصیلات ندارد.  طبق پژوهش انجام شده توسط EMRC؛ در سال ۹۷ بیش از ۹۰% خانم‌ها کاربر اینترنت بوده‌اند و به طور متوسط ۱۸ ساعت و ۲۰ دقیقه در هفته از اینترنت استفاده کرده‌اند. چنین روند حرکتی باعث تغییر سبک زندگی زنان جامعه شده است. به صورتی که بیش از ۳۰ درصد از آن‌ها اعلام کرده‌اند که بدون اینترنت روی موبایلشان نمی‌توانند زندگی کنند و برای ۳۶ درصد از آنان مراجعه به اینترنت قبل از خرید محصولات رفتاری معمول است که این سبک رفتاری در بین افراد جای مناسبی پیدا کرده و در بازه زمانی سه ساله ۹۵ تا ۹۷ تقریبا ۲۵%  رشد داشته است.. پژوهش مورد نظر نشان داد، در سال ۹۷  نسبت به سال ۹۵ وابستگی خانم‌ها به اینترنت روی موبایل‌شان با شیب تقریبا ثابتی به میزان ۲۶% افزایش یافته است.

2

3

4

5

خانم‌ها حین استفاده از اینترنت چه می‌کنند؟   حین استفاده از اینترنت چه می‌کنید؟ سئوالی است که از حاضران در پژوهش پرسیده شده است. داده‌های بدست آمده از این پرسش جالب توجه و برای شناخت بهتر مخاطبان بسیار با اهمیت است. اطلاعات بدست آمده مشخص کرد؛ برخی از کاربران در هنگام استفاده از اینترنت به صورت همزمان فعالیت دیگری را هم انجام می‌دهند که در بین آنها ۴۰%  از مخاطبان پژوهش مشغول تماشا یا گوش دادن به تلویزیون هستند، ۲۹ درصد به موسیقی گوش می‌دهند و ۲۲ درصد مشغول صحبت تلفنی با دوستان یا خانواده هستند. بیشترین گروهی که در هنگام استفاده از اینترنت به تماشا و یا گوش دادن به تلویزیون می‌پردازند، گروه سنی ۲۱ تا ۳۹ سال هستند. گروه ۱۵ تا ۲۰ سال بیشتر از سایرین در حین استفاده از اینترنت موسیقی گوش می‌دهند.

6

همراهی بالای تماشای تلویزیون با فعالیتهای آنلاینطبق اطلاعات بدست آمده از پژوهش مورد نظر، بیش از ۹۵% خانم‌ها بیننده تلویزیون هستند و به طور متوسط حدود ۲۶ ساعت در هفته تلویزیون نگاه می‌کنند. البته زنان تلویزیون را از یک رسانه سرد به یک رسانه گرم تبدیل کرده‌اند. در فرهنگ ارتباطات، رسانه‌ سرد اصطلاحی است که برای اشاره به رسانه‌هایی که مخاطب برای دریافت پیام آن‌ها به تمرکز فراوان احتیاج دارد. این اصطلاح را مارشان مک لوهان ابداع کرده است. حال داده‌های پژوهش نشان می‌دهد که گروه مخاطبان هدف حین تماشای تلویزیون فعالیت‌های مختلف دیگری را انجام می‌دهند. نکته جالب این است؛ ۶۱ درصد از افراد؛ فعالیت آنلاین حین تماشای تلویزیون داشته اند، فعالیت آنلاین مانند: استفاده از مراجعه به شبکه‌های اجتماعی، انجام بازی‌های آنلاین، مراجعه به اینترنت برای کسب اطلاعات و…   فعالیت خانم‌ها در گروه‌های سنی مختلف در هنگام تماشای تلویزیون نیز از موضوعات مهم دیگری است که در پژوهش مورد نظر به آن پرداخته شده است. پژوهش مشخص کرد: در خانم‌های سنین پایین‌تر تماشای تلویزیون با فعالیت‌های مختلفی  تداخل داشته است. همچنین خانم‌های زیر ۳۰ سال در هنگام تماشای تلویزیون نسبت به سایر رده‌های سنی بیشتر فعالیتهای آنلاین دارند.  گسترش دسترسی به اینترنت سبک زندگی زنان جامعه ایران را تغییر داده است. ای موضوع مهم را می‌توان از زوایای مختلفی مورد ارزیابی قرار داد. طبق اطلاعات بدست آمده یکی از موارد تاثیرگذاری در میان گروه مخاطبان این پژوهش، سهم ۱۱ درصدی افرادی است که برای جستجوی اطلاعات بیشتر در اینترنت در خصوص محصولات تبلیغ شده در هنگام تماشای تلویزیون  اقدام می‌کنند. در مجموع داده‌های این پژوهش برای شناخت بهتر گروه مخاطبان خانم جامعه نقش مهمی را ایفا می‌کنند. شناختی که هر چقدر عمیق‌تر باشد، برنامه‌ریزی برای گروه هدف را آسان‌تر می‌کند. گروه هدفی که نقش مهمی در جامعه بازی کرده و تاثیرگذاری بسیاری بر مابقی گروه مخاطبان جامعه دارند.

7

8

9

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا