بازار محصولات لبنی در سال گذشته

 

بازار محصولات لبنی در سالی که گذشت

تحلیل‌های سال گذشته‌ی صنعت لبنی کشور نشان از آن دارد؛ شیر مثل همیشه بیشترین میزان سهم بازار را میان محصولات این حوزه به خود اختصاص داده است. این میزان، نشان از سهم ۳۶ درصدی محصول شیر میان مابقی محصولات لبنی کشور دارد. طبق بررسی‌های شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (emrc ) محصولات دیگری از این صنعت به مانند پنیر، ماست، دوغ و خامه به ترتیب مقام‌های بعدی را از آن خود کرده اند. این رتبه بندی در بازار ایران معمولا تغییر نکرده و مطمئنا با بازار کشورهای همسایه تفاوت دارد.

میزان فروش سال گذشته این محصولات در تمامی ماه‌ها یکسان نبوده و نمودارها روند نوسانی را نشان می‌دهند. برای مثال نمودارهای نشان از آن دارد که محصول شیر به مانند سال‌های گذشته در ماه‌های گرم با کاهش چند درصدی مواجه بوده است. اما در سال گذشته برعکس شیر، پنیر دومین محصول پرفروش صنعت لبنی کشور، در ماه‌های سال از روند یکسانی پیروی کرده و تغییراتی چندانی در فروش این محصول دیده نمی‌شود. این تغییرات نوسانی کم، در محصولات دیگری به مانند خامه نیز مشاهده شده است.

در این میان برخی از اتفاقات سال۹۶ به مانند گذشته رقم خورده است و بازار نشان از آن دارد، با ورود به ماه‌های گرم سال مصرف کنندگان به محصول دوغ و ماست توجه بیشتری کرده‌ اند.

11

بازار پنیر در سالی که گذشت

در ادامه این گزارش بهتر است، تمرکز بیشتری بر روند فروش پنیر، دومین محصول پرفروش صنعت لبنی کشور داشته باشیم. این روزها محصول پنیر با انواع مختلف صبحانه و پخت و پز به بازار عرضه و مخاطبان این محصول با حق انتخاب بیشتری مواجه شده‌اند. روند انتخاب مشتریان پنیر، نشان دهنده‌ی این است، پنیر سفید بیشترین طرفدار را داشته و با درصد فروش ۵/۵۵ روبرو بوده است. البته این طرفداری در سال گذشته با حضور محصول پنیر لبنه تغییراتی داشته است. در همین بازار پنیرهای processed ، خامه‌ای، لبنه، لاکتیکی، محلی، flavour ، لیقوان نیز حضور داشته و درصدی از سهم را به خود اختصاص داده اند. در حوزه پنیرهای پخت و پز نیز پنیرهای پیتزا،Slices ، Natural دیده می‌شوند. در مجموع نوسانات فروش محصول پنیر نیز جالب توجه است و پنیر سفید و لبنه در ماه‌های آخر سال به‌ خصوص اسفندماه با افت سهم بازار روبرو شده‌اند.

بررسی قیمت هر گرم پنیر نیز در بازار صنعت لبنی کشور قابل تامل است.

12

پرچم دار فروش محصول پنیر در سال گذشته

 

کاله، پگاه، صباح، دامداران، میهن، روزانه، رامک، چوپان، هراز و رضوی به ترتیب ده برند برتر بازار پنیر کشور هستند. در میان ۱۰ برند برتر محصول پنیر کشور، کاله بالاترین رتبه فروش را در محصول پنیر سفید آمل و پنیر پخت و پز Toasty به خود اختصاص داده است. این رتبه از فروش نشان دهنده‌ی کسب سهم حضور ویترینی ۷۰درصدی در پنیر سفید و ۱۴ درصدی در پنیر Toasty را دارد. با توجه به این گزارش رقابت در این بخش از بازار فشرده و برندها شانه به شانه هم حرکت می‌کنند. حرکتی که اگر سنجیده و براساس آمار و داده‌های دقیق صورت بگیرد، دستاورد ارزشمندی را برای برندها خواهد داشت.

13

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا