دلایل حمایت دولت ها از بنگاه های کوچک و متوسط


دلايل حمايت دولت ها از ايجاد و توسعه بنگاه هاي كوچك و متوسط – اقتصاد ملی آنلاین

دو دليل اصلي حمايت دولت ها از ايجاد و توسعه بنگاه هاي كوچك و متوسط ، ايجاد ثروت از طريق ارزش آفريني و توزيع ثروت در سطح جامعه است ، يعني دو وظيفه اي كه اكثر دولت ها در اجراي كامل آنها دچار مشكل هستند و تحقق اين دو مسئوليت را فقط از طريق ايجاد بنگاه هاي نوآور در فناوري و توسعه محصولات جديد جستجو مي كنند . هر چند شواهد زيادي در مورد اثر بخشي رشد بنگاه هاي كوچك و متوسط در اشتغال ديده ميشود اما بايد توجه داشت كه مدارك و داده هاي مشخص در مورد ايجاد مشاغل بهتر و بيشتر توسط اين بنگاه ها از طريق حمايت هاي مالي دولت ها به ندرت وجود دارد و در واقع بخش مهمي از اشتغال مورد اشاره در بخش غير رسمي اقتصاد شكل مي گيرند كه به همين لحاظ تعداد بنگاه هاي كوچك و متوسط بخش غير رسمي به ده برابر تعداد رسمي آنها ميرسد، يعني پانصد ميليون بنگاه كوچك غير رسمي در برابر چهل تا پنجاه ميليون بنگاه رسمي ثبت شده كه از اين تعداد تنها بين پنج تا ده درصد در مقياس تعاريف جهاني صادراتي هستند .تحليل داده هاي بانك جهاني پيشنهاد ميكند كه براي توسعه بنگاه ها و ايجاد اشتغال پايدار بايد هدف گذاري هاي دقيق تري انجام داد چرا كه همه رشته هاي كسب و كار داراي پتانسيل ايجاد و توزيع ثروت نيستند و ما بايد براي تغيير در وضعيت اقتصاد غير رسمي به سوي بنگاه هاي داراي زمينه تغيير در جهت رشد بالا حركت نماييم . به همين لحاظ سوالات اساسي در سازمان هاي توسعه اي ما بايد همانند ساير كشورهاي توسعه يافته بر روي چگونگي ايجاد بنگاه هاي كوچك ؟ چگونگي ارتقاي كيفي آنها و در نهايت چگونگي ادغام آنها در شبكه بازار جهاني متمركز باشد .

دكتر سيدحسن افتخاريان
كارشناس دانش آموخته توسعه بنگاه هاي كوچك و متوسط در مركز آموزش سازمان ملل

گزیده ای از  اقتصاد ملی آنلاین