. هدف و دامنه کاربرد
هدف از تدوین این استاندارد، تعیین اصطلاحات، تعاریف و نیز الزامات خدمات برای سازمانها و متخصصانی است که تحقیقات بازاریابی و پژوهشهای اجتماعی را انجام میدهند.
2. مراجع الزامی
مدارک الزامی زیر حاوی مقرراتی است که در متن این استاندارد به آنها ارجاع داده شده است. بدینترتیب آن مقررات، جزئی از این استاندارد محسوب میشود.
در صورتیکه به مدرکی با ذکر تاریخ انتشار ارجاع داده شده باشد، اصلاحیهها و تجدیدنظرهای بعدی آن مورد نظر این استاندارد ملی ایران نیست. در مورد مدارکی که بدون ذکر تاریخ انتشار به آنها ارجاع داده شده است، همواره آخرین تجدیدنظر و اصلاحیههای بعدی آنها مدنظر است.
3. اصطلاحات و تعاریف
در این استاندارد، اصطلاحات و تعاریف زیر بهکار میرود.
3-1.
پانل در دسترس (Access Panel)
یک پایگاه داده نمونه از پاسخدهندگان بالقوه است که اظهار میدارند چنانچه انتخاب شوند، در جمعآوری مجموعه دادههای آتی همکاری میکنند.
یادآوری: پانل در دسترس، پانل پیوسته (بهعنوان مثال پانلهای رتبهبندی تلویزیونی و پانلهای مصرفکنندگان) را شامل نمیشود (به بند 3-37 مراجعه شود).
3-2.
صحت (Accuracy)
درجه تطابق بین مقدار تخمینی و مقدار واقعی یک پارامتر.
3-3.
پژوهش اختصاصی (ad hoc)
پژوهشی که به طور اختصاصی برای بیان یک هدف یا مورد خاص طراحی شده است.
3-4.
ارزیابی (Appraisal)
فرآیند پایش شایستگی عملکرد یک فرد یا گروهی از افراد است.
3-5.
ممیزی (Audit)
فرآیند نظاممند، مستقل و مستندشده برای بهدستآوردن شواهد ممیزی و ارزیابی هدفمند آنها برای تعیین میزان انطباق با معیارهای ممیزی.
3-5-1.
معیارهای ممیزی (Audit Criteria)
مجموعهای از خطمشیها، رویهها یا الزاماتی است که بهعنوان مرجع استفاده میشوند.
3-6.
ممیز (Auditor)
شخصی که دارای شایستگی انجام ممیزی باشد.
3-7.
انحراف (Bias)
انحراف نظاممند بین مقدار تخمینی و مقدار واقعی پارامتر است.
3-8.
کارفرما (Client)
فرد، سازمان (دفتر یا دپارتمان، داخلی یا خارجی) است که درخواست انجام یک پروژه پژوهشی نموده یا اینکه قرارداد آن را منعقد میکند.
3-9.
کد (Code)
کاراکتر عددی، حرفی یا ترکیبی از آنها، همراه با نوع پاسخ.
3-10.
کدنامه (Code Frame)
فهرست متناظر دادهشده کدها برای طبقهبندی پاسخها.
3-11.
مصاحبه با کمک رایانه (Computer-Assisted Interviewing)
CAI
مصاحبهای که طی آن پاسخ ها توسط پاسخگو به طور مستقیم در یک رایانه ثبت شده و مدیریت مصاحبه توسط یک نرم افزار ویژه انجام میگیرد.
یادآوری: شامل مصاحبه رو در رو به کمک رایانه (CAPI)، مصاحبه تلفنی به کمک رایانه (CATI)، خوداظهاری به کمک رایانه (CASI) و مصاحبه به کمک رایانه از طریق اینترنت (CAWI) است.
3-12.
رازداری (Confidentiality)
الزامی است، که دادههای جمعآوریشده یا اطلاعات و ابزار از دسترسی غیرمجاز حفاظت شوند.
3-13.
پژوهش مستمر (Continuous Research)
پژوهشی است که شامل جمعآوری مداوم و منظم دادهها میباشد.
3-14.
ویرایش دادهها (Data Editing)
پالایش دادهها
مجموعهای از روشهایی است که دادههای جمعآوریشده را بررسینموده و در صورت لزوم آنها را اصلاح میکند.
3-15.
ورود دادهها (Data Entry)
مرحلهای از فرآیند است که دادههای جمعآوریشده را به فرم قابل خواندن با رایانه در میآورد.
3-16.
پردازش دادهها (Data Processing)
DP
مدیریت و برگرداندن دادهها از وضعیت خام به یک خروجی مورد نیاز.
3-17.
رکورد دادهها (Data Record)
مجموعه دادههایی که از گزارش یا مشاهده یک واحد نمونه حاصل شده است.
3-18.
پایگاه دادهها (Database)
مجموعه دادههایی که بهصورت متمرکز نگهداریشده و در دسترس کاربران قرار دارند.
3-19.
مصاحبه عمیق (Depth Interview)
مصاحبه ای بدون ساختار که توسط یک مصاحبهگر ماهر انجام میشود.
یادآوری: هدف از انجام مصاحبههای عمیق، درک و برجستهکردن انگیزهها، باورها، نگرشها و احساسات ضمنی در زمینه موضوعی خاص است. مباحث مطرحشده در مصاحبه عمیق از مصاحبهای به مصاحبه دیگر متفاوت است تا جایی که تمام موضوعات موجود در راهنمای مباحث از پیش تعریفشده، پوشش داده شود.
3-20.
مطالعات كتابخانه اي (Desk Research)
پژوهش ثانویه (Secondary Research)
بررسی نظاممند و استفاده از دادههای ثانویه در دسترس در زمینه هدف پژوهش میباشد.
3-21.
اقلام دادههای مشتقشده (Derived Data Item)
به اقلام دادهها و یا جداول مشتقشده از یک یا چند منبع گویند که در تجزیه و تحلیل استفاده میشود.
3-22.
راهنمای مصاحبه (Discussion Guide)
فهرست نکات و موضوعاتی است که باید در یک مصاحبه عمیق یا گروه کانونی پوشش داده شود.
3-23.
پرسشگر (Fieldworker)
فردی است که در جمعآوری دادهها برای تحقیقات بازاریابی و پژوهشهای اجتماعی (به استثناء مدیر پژوهش) مشارکت دارد.
یادآوری: پرسشگران شامل گروههای زیر بوده ولی محدود به آنها نخواهند بود.
مصاحبهکنندگان رودررو و تلفنی، انتخابکنندگان افراد برای تحقیقات کیفی یا سایر تحقیقات، خریداران پنهانی و خریداران نمایان و سایر افرادی که با مشاهده، کار جمعآوری دادهها را انجام میدهند و ممیزانی که دادهها را از واحدهای خردهفروشی گردآوری میکنند.
3-24.
صافی (Filter)
پرسش یا دستورالعملی در یک پرسشنامه است که پاسخها را به یک گروه فرعی پاسخدهندگان محدود میکند.
3-25.
گروه کانونی (Focus Group)
بحث گروهی (Discussion Group)
بحث غیررسمی با تعداد محدودی از مشارکتکنندگان انتخاب شده است که توسط یک هدایتکننده خبره اداره میشود.
3-26.
شمارش فراوانی (Frequency Count)
شمارش سوراخها (Hole Count) به جدولی گفته میشود که کلیه سوراخهای کارتهای پانچ را برای کلیه پاسخگویان نشان داده و جهت بازبینی کلی استفاده میشود.
حاشیهها (Marginals)
شمارش خلاصهای از اقلام دادهای فردی در فایل رایانه.
3-27.
جانهی (Imputation)
روشی که دادههای از دسترفته با دادههای مدلسازی شده یا تخمینزده شده جایگزین میشود.
3-28.
مشوق (Incentive)
هدیه، پرداخت نقدی یا اعطای امتیاز که به منظور افزایش انگیزه همکاری به پاسخگویان بالقوه پیشنهاد میشود.
3-29.
مقیاسگذاری (Indexing)
مقیاس عددی که برای مقایسه متغیرها با هم و یا با تعدادی اعداد مرجع استفاده میشود.
3-30.
ورود دادهها به روش منطقی (Logic Data Entry)
فرآیندهای ورود دادهها که برای کنترل طیف پاسخها و سؤالات از قلمافتاده برنامهریزی شود.
3-31.
هدایتکننده (Moderator)
فردی با مسئولیت تسهیل تعامل بین اعضای گروه کانونی.
3-32.
خریدنمایی (mystery shopping)
پژوهشی است که با استفاده از خریدارنمایان در نقش مشتری/ کاربر به منظور ارزشیابی عملکرد کسبوکار/ خدمت انجام میگیرد.
3-33.
شبکهبندی (Netting)
روش اعمال کردن کدهای تخصیص دادهشده به سؤالات چند پاسخی است، که ممکن است شامل کدهای سوالات باز (Open Endeolcodes) باشد. جاییکه شبکه به تعداد کل افرادی که با همان گروه کدها پاسخ میدهند. حتی زمانی که هر شخص بیش از یک پاسخ در درون همان گروه کدها داده باشد.
3-34.
بدون پاسخ (Non Response)
عدم دستیابی به پاسخ از بعضی اعضای جامعه نمونه، در همه یا تعدادی سؤالات و یا متغیرها.
3-35.
پژوهش مشاهدهای (Observational Research)
پژوهشهایی که در آن دادهها بهطور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق مشاهده رفتارها و یا رویدادها جمعآوری میشوند.
3-36.
پرسشهای باز (Open-Ended Question)
پاسخهای باز (Open-Ended Response)
نوعی از پرسشها که از پاسخدهندگان خواسته میشود با جملات و یا کلمات (به زبان خود) پاسخ ارائه دهند.
3-37.
پانل (Panel)
گروهی از شرکتکنندگان منتخب در پژوهش را گویند که برای ارائه اطلاعات در فواصل زمانی مشخص در یک بازه زمانی گسترده اعلام آمادگی کردهاند.
یادآوری: پانل، با پانل در دسترس متفاوت است (به 3-1 مراجعه شود.)
3-38.
پرسشنامههای پیشآزمون (Pre-Testing Questionnaires)
آزمونهای مقیاس کوچک برای بررسی عملکرد پرسشنامه که پیش از آغاز کار پژوهش میدانی (در مقیاس کامل) انجام میشود.
3-39.
رکوردهای مقدماتی (Primary Records)
دادههای خام که شامل پرسشنامههای کاملشده بدون ویرایش، مدارک ثبت شده از پژوهش کیفی و دیگر مقولههای مشابه است.
یادآوری: رکوردهای مقدماتی میتواند کاغذی یا الکترونیکی باشد.
3-40.
نمونهگیری احتمالی (Probability Sampling)
نمونهگیری تصادفی (Random Sampling)
روشی که در آن هر یک از اعضای چارچوب نمونهگیری شانس برابر برای انتخاب در نمونه دارند.
یادآوری: برای نمونهگیری احتمالی باید حد خطا را منظور نمود.
3-41.
پژوهش کیفی (Qualitative Research)
تجزیه و تحلیل انگیزهها، الگوهای فکری، نظر، نگرش، قضاوت یا رفتار از راه فنون پژوهش غیرساختمند مانند گروههای کانونی یا مصاحبههای عمیق است.
یادآوری: در پژوهشهای کیفی، بیان فراوانی و توزیع چنین الگوهایی در درون یک جمعیت امکانپذیر نیست.
3-42.
مدیریت کیفیت (Quality Management)
روشهای اجرایی و اقدامات متمرکز بر برآورد کردن الزامات کنترل کیفیت و تضمین کیفیت است.
3-43.
پژوهش کمی (Quantitative Research)
توصیف و شرح پدیدهها از طریق اعداد و ارقام حاصل از مشاهدات.
یادآوری: این پژوهش غالباً استنتاج و نتیجهگیری از جمعیتها را مورد هدف قرار میدهد. در اکثر موارد یک پرسشنامه ساختمند با سؤالات از پیش تعیینشده و با پاسخهای از پیش کدگذاری شده مورد استفاده قرار میگیرند.
3-44.
پرسشنامه (Questionnaire)
ابزاری ساختمند برای جمعآوری دادهها است که شامل مجموعهای از پرسشها میباشد.
یادآوری: پرسشنامه میتواند به شکل خودتکمیلی بوده یا توسط پرسشگر تکمیل شود.
3-45.
نمونهگیری سهمیهای (Quota Sampling)
یکی از روشهای انتخاب نمونه است که در آن نمونه مطابق با ساختار از قبل تعریفشده، مبتنی بر متغیرهای معین، تعریف شده باشد.
3-46.
گزینش گر (Recruiter)
شخصی است که داوطلبان متقاضی مشارکت در یک پروژه پژوهشی را شناسایی نموده و برای کار در پروژه دعوت مینماید.
3-47.
معرف بودن (Representativeness)
محدوده قابل تعمیم یک نمونه به جامعه آماری.
3-48.
پیشنهاد پژوهش (Research Proposal)
پیشنهاد مکتوبی است که به یک کارفرما (مشتری) ارائه میشود و شامل طرح و برنامه پژوهشی است.
3-49.
مجری پژوهش (Research Service Provider)
ارائهدهندگان خدماتی هستند که پروژههای پژوهشی یا قسمتهایی از پروژههای پژوهشی تحقیقات بازاریابی و پژوهشهای اجتماعی را طبق روشها و اصول علمی اجرا میکنند.
یادآوری: مجریان پژوهش میتوانند مؤسسات خصوصی پژوهشی، مؤسسات پژوهشی علمی و دانشگاهی، دفاتر پژوهشی، مسئولان محلی و مؤسسات رسمی آمارگیری یا محققین منفرد که در عناوین مشابه فعالیت میکنند، باشند.
3-50.
پاسخگو (Respondent)
شخصی که دادهها از وی گرفته میشود.
یادآوری: منظور از شخص، اشخاص حقیقی یا حقوقی است.
3-51.
ممیزی خردهفروشی (Retail Audit)
گردآوری دادهها از واحدهای خردهفروشی با استفاده از روشهای استنادی و یا مشاهدهای است.
3-52.
نمونه (Sample)
زیرمجموعهای از جامعه آماری است که دادهها از آن جمعآوری میشوند.
3-53.
چارچوب نمونهگیری (Sampling Frame)
فهرستی از عناصر جامعه آماری که اعضای نمونه از آن انتخاب میشوند.
3-54.
پراکندگی نمونه (Sample Variation)
محدودهای از یک تخمین که براساس اندازه نمونه و روشهای نمونهگیری تعیین میشود.
3-55.
غربالگری (Screening)
سؤالات ابتدایی در یک پرسشنامه که برای تعیین شایستگی پاسخدهنده از آنها استفاده میشود.
3-56
دادههای ثانویه (Secondary Data)
دادههایی است که قبلاً جمعآوری شده و از منابع دیگر قابل دسترس است.
3-57.
ورود دادهها به روش ساده (Simple Data Entry)
ورود دادهها بدون کنترل منطقی درونی.
3-58.
پیمانکاری فرعی (Subcontracting)
برونسپاری (Out Sourcing)
واگذاری مسئولیت اجرای جزیی از پروژه پژوهشی به سازمان یا شخص ثالث.
یادآوری: مطابق این استاندارد پرسشگران بهعنوان پیمانکاران فرعی بهحساب نمیآیند.
3-59.
پیمایش (Survey)
جمعآوری نظاممند دادهها از یک نمونه جمعیت هدف که از طریق آن استنتاج و نتیجهگیری انجام میشود.
3-60.
جمعیت هدف- جامعه آماری (Target Population)
جمعیت مورد نظر که نتیجهگیریها در خصوص آن انجام میشود.
3-61.
اعتبارسنجی گردآوری دادهها (Validation of Data Collection)
روش اجرایی برای کنترل این نکته که دادهها براساس خصوصیات ذکرشده جمعآوری شدهاند.
3-62.
اعتبار (Validity)
حدی است که نتایج یک فرآیند پژوهشی آنچه را که مورد هدف (مقصود) بوده است، ارائه میدهد.
3-63.
بازبینی دادهها (Verification of Data)
روشهای اجرایی برای کنترل اینکه دادهها طبق خصوصیات ذکرشده پردازش میشوند.
3-64.
دوره (Wave)
هر تکرار متوالی در یک پژوهش مستمر که در آن هدف و طرح کلی پژوهش تغییر نمیکند.
3-65.
وزندهی (Weighting)
فرآیند محاسبه که در آن واحدهای گوناگون یا گروههای فرعی بهطور مجدد اندازهگیری میشوند تا در صورت لزوم تا در صورت لزوم با اختصاص ارزشهای عددی، میزان معرفبودن تخمینهای نمونه را اصلاح و یا بهبود یابند.
یادآوری: وزندهی میتواند برای تصحیح و تنظیم احتمالات انتخابی نابرابر مانند نمونهگیری چندمرحلهای، انحراف پوشش نمونه، انحراف بدون پاسخ و … مورد استفاده قرار گیرد.