کاهش ۳۷ درصدی مصرف شیرخشک مخصوص نوزادان با شرایط خاص

بازار شیرخشک یکی از حساس‌ترین بازارهای موادغذایی است. بازاری که به محض مشاهده هر گونه تغییر و نوسان پرسروصدا شده و خبرهای بسیاری از آن منتشر می‌شود. شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC) مدت‌هاست بازار حوزه شیرخشک را به واسطه همکاری با شرکت‌های بزرگی مانند نستله و دنون رصد می‌کند. شرکت‌هایی که سهم قابل توجه‌ای از بازار شیرخشک ایران را در دست دارند. EMRC در این گزارش آخرین اطلاعات بدست آمده از بازار شیرخشک را به واسطه آگاه سازی فعالان این حوزه منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید. لازم به ذکر است: اطلاعات این گزارش از ۲۴ شهر اصلی ایران در صنعت خرده فروشی گردآوری شده است.

طی بررسی‌های انجام شده توسط شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC) به طور کلی بسته به شرایط سلامت و سن شیرخواران، بازار شیر خشک در ۴ ماه اول سال ۹۸ به انواع مختلفی تفکیک شده است:

 2-1

• شیرخشک شیرخواران از بدو تولد تا ۶ ماهگی (Starter): بیست و هفت درصد از فروش بازار شیرخشک را شامل می‌شود.

• شیرخشک شیرخواران از ۶ ماهگی تا ۱ سالگی (FOF): سی و سه درصد از فروش بازار شیرخشک را شامل می‌شود.

• شیرخشک شیرخواران ۱سال به بالا (GUM): سی و چهار درصد از فروش بازار شیرخشک را شامل می‌شود.

• شیرخشک مخصوص شیرخواران با شرایط خاص از جمله نوزادان نارس، نوزادان دارای حساسیت و آلرژی و … (Special): شش درصد از فروش بازار شیرخشک را شامل می‌شود.

چنین بازاری طی ۴ ماه نخست سال ۹۷ و ۹۸، مانند سایرمحصولات تغییراتی را شاهده بوده است. این تغییرات در بخش شیرخشک مخصوص شیرخواران با شرایط خاص عبارتند از:

 3-1

• شیرخشک شیرخواران دارای مشکلات گوارشی: ۴۶%

• شیرخشک مخصوص جلوگیری از بروز آلرژی و کنترل آلرژی: ۴۴%

• شیرخشک شیرخواران با وزن کم و نارس: ۱۱%

از فروش بازار شیر خشک مخصوص شیرخواران با شرایط خاص را شامل شده‌اند.

تغییرات فروش محصولات شیرخشک مخصوص نوزادان با شرایط خاص

طبق بررسی‌های بدست آمده از این تغییرات می‌توان به کاهش ۳۷ درصدی استفاده از شیرخشک مخصوص نوزادان با شرایط خاص در ۴ ماه نخست سال۹۸ نسبت به ۴ ماه نخست سال ۹۷ اشاره کرد. این کاهش شامل:

 4-1

• کاهش ۲۴ درصدی فروش شیرخشک شیرخواران دارای مشکلات گوارشی

• کاهش ۴۷ درصدی فروش شیرخشک مخصوص جلوگیری از بروز آلرژی و کنترل آلرژی

• کاهش ۳۶ درصدی فروش شیرخشک شیرخواران با وزن کم و نارس

تغییرات قیمت محصولات شیرخشک مخصوص نوزادان با شرایط خاص

در بررسی ابعاد دیگری از بازار شیرخشک، عامل مهم دیگری مانند قیمت همگام با سایر عوامل رشد به سزایی را شامل شده است. بر همین منوال قیمت هر قوطی شیر خشک در ۴ ماه نخست سال۹۸ نسبت به ۴ ماه نخست سال ۹۷ رشد ۹ درصدی داشته است. این افزایش شامل:

 5-1

• ۱۴%رشد قیمت شیرخشک شیرخواران دارای مشکلات گوارشی

• ۶%رشد قیمت شیرخشک مخصوص جلوگیری از بروز آلرژی و کنترل آلرژی

• ۹%رشد قیمت برای شیرخشک شیرخواران با وزن کم و نارس

داده‌ها و اطلاعات نشان می‌دهد که نوسانات به هیچ بخشی از بازار رحم نکرده و شیرخشک نوزادان شرایط خاص نیز شامل افزایش قیمت شده است. بررسی این نوسانات برای فعالان این حوزه از بازار برای برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی بسیار با اهمیت است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Scroll to Top