دنیای بدون داده های بازار را تصور کنیم

دنیای بدون داده  های بازار را تصور کنیم

چرا شما می باید به انجمن های نحقیقات بازار بپیوندید

2 May 2019 SM2

 

اگر تا به حال راجع به  “قله نفت” نشنیده اید، یک نقطه فرضی در زمان است که ما به اوج استخراج نفت روی زمین می رسیم و بعد از آن انتظار می رود که وارد یک افت خطرناک شویم.  آخرین پیشبینی برای رسیدن به “قله نفت” دهه 2020 است. بعد از رسیدن به آن چه اتفاقی می افتد؟ پیشبینی ها متفاوت هستند. اما در یک دنیای بدون آمادگی، می تواند به معنی پایان سفرهای هوایی یا افت جدی در حمل و نقل عمومی باشد که ممکن است منجر به تخریب مناطق شهری شده و مشکلات اقتصادی وسیعی در سطح جهان بوجود آورد. سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اپک) در سال 1960 تاسیس شد تا از توسعه و استفاده سوختهای فسیلی محافظت کرده و مانع بروز سناریوهای فوق شود.

2 May 2019 SM1

 

امروز، روز بین المللی پژوهش است. خوب، “قله نفت” چه ربطی با داده  های بازار و بینش دارد؟ این تفکرکه داده های بازار،  نفت جدید است، بیش از یک دهه  پیش مطرح شده و قابل تامل است.همانطور که هیدروکربن ها نیروی محرکه وسائل نقلیه ما، تاسسیسات روبنایی و نیازهای انرژی ما هستند، داده های بازار نیز اطلاعات و تصمیمات ما را در کسب و کار، جوامع و دولتها شکل می دهند. هردو اینها به نوبه خود جایگزین ناپذیرند. و ما نسبت به هر دو کم توجهیم. خیلی ها آن چیزهایی که نفت و داده  برای ما فراهم می کنند را در زندگی روزمره نمی بینند. و همانطور که سازمان اپک شکل گرفت تا توسعه و استفاده از نفت را مدیریت کند ما نیز نباید فراموش کنیم که در انجمن هایی برای حفظ و مدیریت استفاده و توسعه داده های بازار سرمایه گذاری کنیم. این انجمن ها بدون شک انجمن های تحقیقات بازار هستند.

هر گاه که من عبارت “داده های بازار ، نفت جدید است” را می شنوم به دنیایی فکر می کنم که مثل نفت، جمع آوری داده  های بازارمتوقف شود. و من خود خواهانه فقط در مورد خودمان در جامعه پژوهشی فکر نمیکنم که شغلمان را از دست می دهیم. سخت نیست تصور

مشکلات بزرگتر و وسیعتر اجتماعی که با از بین رفتن داده های بازار رخ می دهد.

در کسب و کار، محصولات با آزمون و خطا تولید شده بدون شناخت از اینکه چگونه در بازار عمل خواهند کرد. و تبلیغات بر مبنای حدس و گمان نسبت به گروه های مخاطب توسط شرکت های تبلیغاتی شکل میگیرد.

دنیای بدون داده های بازار، یک دنیای هدررفته است.  از نظر اقتصادی برگشت به قرن نوزدهم است. دولت ها، کسب و کارها و سازمان های خیریه، به علت محصولات و خدمات نامناسب پول از دست می دهند. البته که به علت ورشکستگی شرکت ها خیلی مشاغل از بین می روند، رکود اقتصادی بوجود آمده و فاصله بین غنی و فقیر افزایش میابد.

این به نظر مبالغه آمیز می آید و خوشبختانه یک اختلاف کلیدی بین نفت و داده های بازار وجود دارد. نفت یک منبع محدود دارد در صورتیکه داده های بازار تا زمانیکه برخورد و رفتار انسان ها را بررسی کنیم قابل تولید هستند. تا زمانیکه در مورد محصولات، خدمات و سیاستها تصمیم باید گرفته شود پژوهش لازم است.

اگرچه منابع داده های بازارخشک نمیشوند، نمیتوان گفت که خطری وجود ندارد.  تقریبا هر هفته داده های بازار جدید نقض شده و میلیاردها  نفرهر ساله متاثرازجمع آوری و نگهداری نامناسب داده های بازار هستند. تاثیر اینها بر اعتماد مصرف کنندگان کم نیست.  به نظر من ما زمانی به “قله داده های بازار” می رسیمکه جمع آوری و نگهداری داده ها ی بازار بقدری  مخفیانه و غیر اخلاقی صورت گیرد که دولتها برای محافظت از حقوق افراد ملزم به وضع قوانین برای منع جمع آوری داده ها ی بازار شوند. یا زمانیکه دولتها کنترل کل داده ها ی بازار را بدست گرفته و جهت مدیریت و کنترل جوامع خود استفاده کنند.

راه هایی برای مقابله با چنین آینده ای وجود دارد. ساده ترین و مهمترین کاری که فعالان در پژوهش وتولید داده های بازار می توانند انجام دهند تا مطمئن شوند که داده های بازار می توانند  تولید و استفاده شوند، علیرغم هر آنچه در آینده رخ دهد، به عضویت در آمدن در انجمن هاست. عضو یک انجمن بودن فقط یک روش خوب برای ایچاد ارتباط، کسب دانش و یادگیری نیست.  بسیاری از انجمن ها قواعد و دستورالعمل هایی دارند که فرا سوی قوانین حقوقی است و اصول استفاده صادقانه و شفاف از داده های بازار  را روشن می سازند و به پژوهشگران روشهای جمع آوری و نگهداری شفاف، قابل اطمینان و اخلاقی داده های بازار را نشان می دهد. بعلاوه بسیاری از انجمن ها با قانون گذاران در تماس بوده تا صدای پژوهشگران را در زمان وضع قوانین مربوط به محافظت داده ها به گوش آنها برساند. به زبان ساده هر چه اعضائ انجمن ها بیشتر باشند، انجمن ها از اعتبار بیشتری نزد قانون گذاران برخوردار می شوند، تاثیر بیشتری بر جوامع محلی خود دارند و شهرت بین المللی حرفه ما را تقویت میکنند.

در این روز بین المللی پژوهش، قدری به این فکر کنید که اگر به “قله داده های بازار” برسیم چه اتفاقی می افتد و اگر عضو یک انجمن نیستید امروز عضو شوید.

 

پرزیدنت ایزومار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا